مقاله پژوهشی
سید محمود طیب حسینی؛ خدیجه طیب حسینی؛ محمد صادق شجاعی
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1403
چکیده
یکی از مباحث مهم در دوره معاصر مسئله فرزند و فرزندآوری است. امروزه کاهش فرزندآوری دغدغه بسیاری از کشورها و جوامع به ویژه جوامع دینی و مذهبی است. بر همین اساس دانشمندان و نظریه پردازان نظریههای مختلفی درباره فرزندآوری و تبیین علل کاهش آن مطرح کرده اند. پژوهش حاضر با روش توصیفی درصدد پاسخ به این سوال است که چه رویکردهایی به فرزندآوری ...
بیشتر
یکی از مباحث مهم در دوره معاصر مسئله فرزند و فرزندآوری است. امروزه کاهش فرزندآوری دغدغه بسیاری از کشورها و جوامع به ویژه جوامع دینی و مذهبی است. بر همین اساس دانشمندان و نظریه پردازان نظریههای مختلفی درباره فرزندآوری و تبیین علل کاهش آن مطرح کرده اند. پژوهش حاضر با روش توصیفی درصدد پاسخ به این سوال است که چه رویکردهایی به فرزندآوری در میان دانشمندان و نظریه پردازان وجود دارد؟ و در این میان، ادیان الهی چه نگرش و رویکردی را نسبت به فرزندآوری در میان پیروان خود ترویج میکنند؟ با پژوهشی که انجام گرفت مجموعا هفت رویکرد به فرزندآوری شناسایی شد، که ذیل هر رویکرد از یک تا چند نظریه مطرح شده است. این رویکردها عبارتند از: 1. رویکرد اقتصادی اجتماعی 2. رویکرد اجتماعی ـ فرهنگی 3. رویکرد روانشناختی 4. رویکرد ایدهای و نگرشی 5. رویکرد ساختاری 6. رویکرد جنسیتی 7. رویکرد ادیان. در این میان رویکرد همه ادیان الهی مشترکا و متفقا به تشویق و ترویج فرزندآوری و گسترش نسل انسان در زمین میباشند.
مقاله پژوهشی
محمد رضا سالاری فر؛ وحید پوستین دوز
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1403
چکیده
سازگاری پس از طلاق عبارت از فرآیند تطابق با تغییرات زندگی حاصل از طلاق و مسائل روانشناختی و هیجانی بعد آن است. هدف این تحقیق بررسی راهکارهای مؤثر در سازگاری زن و مرد پس از طلاق از دیدگاه قرآن است. سازگاری مثبت پس از طلاق شامل رهایی از عوارض جسمی و روانی، توانایی انجام وظایف زندگی در خانه، میان خویشان، محل کار، بهرهوری از اوقات فراغت ...
بیشتر
سازگاری پس از طلاق عبارت از فرآیند تطابق با تغییرات زندگی حاصل از طلاق و مسائل روانشناختی و هیجانی بعد آن است. هدف این تحقیق بررسی راهکارهای مؤثر در سازگاری زن و مرد پس از طلاق از دیدگاه قرآن است. سازگاری مثبت پس از طلاق شامل رهایی از عوارض جسمی و روانی، توانایی انجام وظایف زندگی در خانه، میان خویشان، محل کار، بهرهوری از اوقات فراغت و رشد استقلال فردی است بهطوری که با وضعیت همسر سابق گره نخورده باشد. روش این تحقیق تحلیل محتوای آیات مربوط به ازدواج، اختلافات زوجین و طلاق در قرآن است. یافتهها: آموزههای اخلاقی در آیات قرآن کریم و سخنان معصومان (علیهمالسلام) نشانمیدهد که اسلام در مراحل قبل از طلاق، حین طلاق و بعد از طلاق، برای پیشگیری و کاهش آسیبها و در نتیجه سازگاری این راهکارها را ارائه دادهاست: کسب نگرش صحیح به طلاق، آموختن سنّت و رعایت حدود الهی طلاق ، حسن معاشرت، پذیرش حکمیت خویشاوندان و مشاوره قبل از طلاق، جدایی با شایستگی، رعایت حقوق یکدیگر و پرهیز از دروغ گویی و تهمت زدن در حین طلاق، حمایت مالی از زنان مطلقه، توکل و امید به خداوند پس از طلاق، رعایت حقوق فرزندان و تشویق به ازدواج و تشکیل زندگی.
مقاله پژوهشی
علی احمد پناهی
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1403
چکیده
اقتضای ارتباط و تعامل موثر با جوان و اقتضای ایجاد تحول اخلاقی در آنان، آگاهی از ویژگی های این دوره و آگاهی با راهکارهای ارتباط موثر با آنان است. هدف پژوهش پیش رو تبیین ویژگی های دوره جوانی و تبیین راهکارهای ارتباط موثر و سازنده با آنان از چشم انداز اسلام و دانش روان شناسی است. پرسش اساسی این است که ویژگی های دوره جوانی چیست و اقتضائات ...
بیشتر
اقتضای ارتباط و تعامل موثر با جوان و اقتضای ایجاد تحول اخلاقی در آنان، آگاهی از ویژگی های این دوره و آگاهی با راهکارهای ارتباط موثر با آنان است. هدف پژوهش پیش رو تبیین ویژگی های دوره جوانی و تبیین راهکارهای ارتباط موثر و سازنده با آنان از چشم انداز اسلام و دانش روان شناسی است. پرسش اساسی این است که ویژگی های دوره جوانی چیست و اقتضائات ایجاد تحول اخلاقی در آنان کدام است ؟ در پژوهش حاضر از روش توصیفی-تحلیلی بهره گرفته شده و تلاش شده به تبیین اقضاتات ایجاد تحول اخلاقی در جوانان از چشم انداز آموزه های اسلامی و دانش روان شناسی پرداخته شود. از تتبع و ژرف اندیشی در آموزه های اسلامی، دانش روان شناسی، دانش ارتباطات و تحقیقات میدانی مرتبط، میتوان ادعا نمود که دوره جوانی از دورههای مهم و سرنوشت ساز و دارای ویژگی-های منحصر به فرد است و لازمه ایجاد تحول اخلاقی در آنان، برخورداری از ویژگی های شخصیتی و مهارتی ویژه است . مهم ترین اقتضائات ایجاد تحول اخلاقی در جوانان عبارتند از : 1.برخورداری از ویژگی های ظاهری مناسب؛2. گشادهرویی؛3. صمیمیت؛4. همدلی؛5. توجه به تفاوت ادراکی و علایق افراد و....
مقاله علمی تخصصی
شادی حسنی؛ زهرا علیمحمدی پرچکوهی
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1403
چکیده
ازدواج امری است که بشر از ابتدای خلقتش به آن نیاز داشته و با ظهور ادیان مختلف، شرایطی برای آن معین گردیدهاند. دین اسلام نیز با توجه به اینکه کاملترین دین میباشد، قوانینی برای ازدواج وضع نموده و حتی به ابتدایی ترین مسائل که خواستگاری شامل آن میشود اهمیت داده است. در زمان خواستگاری نیاز است تا زن و مرد با یکدیگر صحبت نموده تا به تفاهم ...
بیشتر
ازدواج امری است که بشر از ابتدای خلقتش به آن نیاز داشته و با ظهور ادیان مختلف، شرایطی برای آن معین گردیدهاند. دین اسلام نیز با توجه به اینکه کاملترین دین میباشد، قوانینی برای ازدواج وضع نموده و حتی به ابتدایی ترین مسائل که خواستگاری شامل آن میشود اهمیت داده است. در زمان خواستگاری نیاز است تا زن و مرد با یکدیگر صحبت نموده تا به تفاهم دست یابند که این صحبت سبب نگاه به یکدیگر خواهد شد. حال این سوال مطرح میشود که آیا میتوانند به یکدیگر نگاه نمایند؟ و میزان نگاه زن و مرد در خواستگاری به چه اندازه میباشد؟ در این زمینه دیدگاههای متفاوتی از سوی علما و فقیهان مطرح شده است، و حتی در رابطه با میزان نگاه در زن و مرد نیز تفاوت قائل شدهاند؛ به این صورت که آن مقدار که مرد میتواند به زن نگاه کند با میزان نگاه زن به مرد نیز تفاوت دارد. لذا این ضرورت را میرساند که به بررسی هر یک پرداخته و دیدگاه مشهور و مورد قبول را برگزینیم. لذا پژوهشگر با مراجعه به منابع کتابخانهای و با روش توصیفی_تحلیلی به بیان این مسئله خواهد پرداخت، در این زمینه از دیدگاه فقهای امامیه استفاده شده است.
مقاله پژوهشی
نسرین نیکوزاد؛ محمد صادق شجاعی
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1403
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین نقش شادی و نشاط در پیشگیری از یائسگی زودرس در زنان بر اساس منابع اسلامی و روان شناسی انجام شده است. روش به کار رفته در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بود. بُن مایه اصلی پژوهش را آیه ی 71 سوره ی مبارکه هود تشکیل می دهد که در آن به جریان قاعدگی و بارداری حضرت ساره، همسر حضرت ابر اهیم (ع) در سن بزرگسالی اشاره شده است. بر اساس ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تبیین نقش شادی و نشاط در پیشگیری از یائسگی زودرس در زنان بر اساس منابع اسلامی و روان شناسی انجام شده است. روش به کار رفته در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بود. بُن مایه اصلی پژوهش را آیه ی 71 سوره ی مبارکه هود تشکیل می دهد که در آن به جریان قاعدگی و بارداری حضرت ساره، همسر حضرت ابر اهیم (ع) در سن بزرگسالی اشاره شده است. بر اساس یافته های این پژوهش شادی و نشاط در پیشگیری از یائسگی زودرس موثر بوده و ساز و کار تاثیر آن با توجه به نقش شادی و نشاط در کاهش استرس، افزایش سطح هورمونهای شادی، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود خواب و فعالیت و تحریک فیزیکی قابل تبیین است. در آموزه های اسلامی شادی و نشاط مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس یافته های این پژوهش فرهنگ سازی شادی و نشاط در جامعه و به ویژه برای زنان ضروری بوده و می تواند از یائسگی زودرس و بحران پیری جمعیت در آینده پیشگری کند و در بهبود زندگی زناشویی موثر باشد و از بروز خیلی از بیماری هایی که ناشی از یائسگی است جلوگیری کند.نشاط موجود در خانواده نیز دوباره باعث شادی زن می شود.
مقاله علمی تخصصی
فاطمه زنداقطاعی
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1403
چکیده
سوره ذاریات (آیه هدف خلقت) با روش تحلیلی و توصیفی به گزارههایی از مبانی ممنوعیت سقط جنین پرداخته شده است؛ زیرا آیات قرآن همانطور مفسر یکدیگر هستند، میتوانند برخی برای برخی دیگر مبنا باشند که اساس آن بازگشت به کشف اراده شارع حکیم است. از این رو مهمترین دستاورد پژوهش عبارت است از: جان بخشی فعل و عطای الهی است و سقط جنین از بین بردن ماده ...
بیشتر
سوره ذاریات (آیه هدف خلقت) با روش تحلیلی و توصیفی به گزارههایی از مبانی ممنوعیت سقط جنین پرداخته شده است؛ زیرا آیات قرآن همانطور مفسر یکدیگر هستند، میتوانند برخی برای برخی دیگر مبنا باشند که اساس آن بازگشت به کشف اراده شارع حکیم است. از این رو مهمترین دستاورد پژوهش عبارت است از: جان بخشی فعل و عطای الهی است و سقط جنین از بین بردن ماده حیات انسانی است که مانع از تجلی انسانیت و عبد خدا بودن است. از سوی دیگر آنکه خلق میکند، حق میدهد و تکلیف میکند؛ زیرا سلطه و مالکیت خداوند بر جانها حقیقی و مطلق است و خدا بشر را حق و تکلیف بر حفظ جان خود و دیگری داده است. اگر حکم خدا به منع و حرمت سقط جنین است نه از آن رو که به آدمیان نیاز دارد تا او را عبادت کنند نه اینکه در کار عالم محتاج خلق است بلکه از اسقاط و قتل منع کرد و آن را مبغوض خواند که بشر را از فساد برهاند؛ زیرا سنت تکوینی الهی با سنت تشریعی پیوند دارد. حرکت جنین در تدریج از قوه به فعل است یعنی از خلقت تا رسیدن به غایتی مطلوب؛ از این رو حضور معلول را در عالم هدفمند وسیر تکامل را تدریجی قرارداده است و این تدریج حرکت رو به کمال است و کمال او در عبودیت خالق عالم است.